Mensen gebruiken bij voorkeur visuele en ruimtelijke benaderingen voor het oplossen van problemen. Het resultaat daarvan is dat we creatiever zijn dan wanneer we woorden en concepten gebruiken. Wanneer we kunnen spelen met het combineren van visuele beelden en fysieke voorwerpen, komen we gemakkelijker en sneller met ideeën die niet alleen verrassend zijn maar ook kwalitatief van een hoger niveau.
Geboren uit onvrede
Rond 1994 was de toenmalig CEO van LEGO®, Kjeld Kirk Kristiansen, ontevreden over de strategiesessies binnen zijn bedrijf. Terwijl LEGO® het altijd over verbeelding had waren de resultaten van deze sessies ronduit fantasieloos. Op hetzelfde moment spraken twee professoren van de IMD business school uit Lausanne, Johan Roos en Bart Victor, ook over de magere resultaten van traditionele strategie ontwikkelingstechnieken. Met behulp van de LEGO® stenen werd in samenwerking gestart aan de ontwikkeling van een nieuwe strategieontwikkelings methode.
Robert Rasmussen was destijds directeur productontwikkeling bij LEGO®. Hij is in 1999 in het project LEGO® SERIOUS PLAY® gestapt en heeft het mee ontwikkeld. Bij diezelfde Robert Rasmussen heb ik nu de training tot gecertificeerd facilitator voor LEGO® SERIOUS PLAY® gevolgd.
Gebruik LEGO® SERIOUS PLAY® wanneer:
- het onderwerp complex en veelzijdig is en er geen duidelijke antwoorden zijn.
- er een noodzaak is om “ the big picture” te begrijpen.
- u verbindingen en verbanden wil zien en verschillende opties en oplossingen wil verkennen. (uitstekend geschikt voor teambuildings sessies!)
- de deelnemers divers in leeftijd, professionele achtergrond, opleiding of organisatorische status zijn (engineering en marketing, bijvoorbeeld).